A+ A A-
محمد حسین شیرازی

محمد حسین شیرازی

چنین گفت زرتشت

چنين گفت زرتشت: آنچه كه از اين سرزمين ودراين مرز و بوم است، از آب ها وزمين ها و گياهان را مي ستايم.  درودتان باد، نيكوترين درودها -همانسان كه وقتي از بودا، لقمان، سقراط، شكيپير،  ابراهيم، عيسي، لوتركينگ، سعدي، حافظ، فردوسي، راسل، بقراط، كورش، اسكندر، هوگو، نهرو، زبور، تورات، انجيل، قرآن و... يك سخن زيبا ميشنويم - چون نيك است، آن نيكو رامي پذيريم  و تلاش مي كنيم  از آن به عنوان يك ارزش فرهنگي و انسان ساز و فرهنگ نهاد ، ياد كرده و از آن بهره مند شويم،  نيكو وسزاوارست، كه آموزه هاي كهن ميهني خويشتن را به دست باد و توفان فراموشي نسپاريم، و چون اين كنيم به ناچار بايد براي خوراك فكري خود دست به دامان ديگران بيازيم، آنگاه است كه خودرافريب داده  و ناسپاسمنديمان را جلوه گر خواهيم ساخت!

تقدیم برای عرض تبریک (۳)

جایتان خالی همان روزهای اول نوروز بود که رفته بودم انجمن ادبی خانه ی دوست که به همت مستند ساز و شاعر با ذوقمان  آقای حبیب رحیمی در ارسنجان بر پا بود . در آنجا سفره ی هفت سینی و سفره عیدی شیرین تر از شکّروعسل ،گرداگرد سفره دوستان گرد آمده و مشغول تناول بودند نانِ شیرینِ سنتی ارسنجان همراه با کاسه های ماست و سایر آجیل جات و شیرینی جات ، بیشتر نمیگویم تا دوستی همت کند در خصوص آن مکتب مطلبی بنویسد –دو تن از هنر مندان عزیز مشغول هنر نمایی بودند.

تقدیم برای عرض تبریک

نوروز سرآغاز شور شکفتن و بیداری طبیعت  در راه است . نوروزی که نماد صلح و صفا و همزیستی مصالمت  آمیز بین همه ی انسانها از هر رنگ و نژاد و  در جای جای این کره خاکی است . این روز تازه ونو از سال ایرانی، از بزرگترین جشنهای ملی ایرانیان است که در نخستین روز از نخستین ماه "فروردین "از سال هجری شمسی  - آنگاه   که روز وشب برابر گردد آغاز میشود. و به جشن فروردین ، جشن بهار، بهار جشن معروف است . این جشن را آریائیان بنا نهاده اند و هماره در قرون واعصار ایرانی تباران آن را فرخنده خوانده و جشنها و آئین های آنرا به زیبایی و با شور و شعف بر گزار میکنند – از جهت گاه شماری و تقویم نمودن تحویل سال حتی با احتساب ثانیه ها ی آن  استوار بر علم و دانش ایرانیست. بعد ها دانشمندانی چون خیام تقویم جلالی را تدوین و به ایرانیان تقدیم داشته اند.

آهوی من ''پیکان''

قبل از رسمی شدن جلسه هشتم هیئت مؤسس که در روز جمعه نهم آبان سال جاری برگزار گردید، مشغول صرف صبحانه (آش سبزی در تهران !) بودیم که جناب آقای کلانتری زحمت کشیده بودند( دعا می کنیم نذرشان قبول درگاه حق باشد). هنگام صرف صبحانه از مهندس شیرازی پرسیدم که داستان آهویی که دکتر حسینی در بخش نظرات مطلب معرفی کتاب گلواژه های حافظ  اشاره کرده بودند ، چیست ؟
ایشان طبق معمول با گشاده رویی و کلام زیبایشان داستان آهو را بیان کردند . سخنانشان را ضبط کردم و سپس پیاده سازی کردیم که در زیر آنرا می خوانید. می توانید فایل صوتی صحبتهای ایشان را از اینجا دانلود نمایید. بنا به پیشنهاد ایشان کسانی که دستی در داستان نویسی دارند می توانند با خواندن مطلب زیر و مراجعه به ایشان داستان کامل و زیبایی را از این ماجرا بسازند و بنویسند.
محسن نصیری

عقدنامه، آمیخته به کلام زیبای پارسی‎

کلام زیبا و گفتار شیوا از الزامات هر محفل و مجلس تاثیرگذاریست و مجالس مهم و خصوصا منحصربه‌فرد در زندگی افراد می‌بایست از این خصیصه بهره‌مند باشند.
مراسم عقد در زندگی تمامی افراد مراسمی به یاد ماندنی است که زیبایی و خاطرات خوشی را به یاد آنها می‌آورد. جناب آقای مهندس شیرازی خطبه عقد را با کلام زیبای پارسی درآمیخته‌اند و آن را به تمامی جوانان نوپیوند به خصوص همشهریان عزیز تقدیم می دارند.

عهد حسام السلطنه قرباغه قرقر نکنه

حسام‌السلطنه به نخجیرگاه‌های ارسنجان علاقه‌ای وافر می‌داشت ، او سالی به شکار آمد و شب را دراین دیار بماند تا فرداروز باز به شکار شود، در حوالی اطراقگاهش، گودالی پرآب و پرغوک بود - قورباغگان با غوغایی که برعادت ایشان است خواب را از چشمان حاکم قجر حرام کردند. میزبان برآن شد تا چاره‌ای برای رفع این مزاحمت بیابند...

عضو این خبرخوان RSS شوید